Libris, librarie online de referinta pe piata din Romania, a derulat in perioada 1 februarie- 15 aprilie un sondaj online prin care si-a propus sa afle cat timp aloca cititorii pentru lectura, de ce si cand citesc, ce carti prefera, cat de des cumpara carti sau ce rol joaca lectura in rutina de self-care.
30,6% dintre respondenti aloca saptamanal lecturii intre 3 si 5 ore, 15,3% intre 5 si 7 ore, iar 20,8% dedica cititului mai mult de 7 ore in fiecare saptamana. O treime din respondenti citesc sub 3 ore pe saptamana. 89.6% prefera cartile tiparite, iar 87% aleg sa cumpere din librarii online.
In ceea ce priveste bugetul destinat lunar achizitiei de carte, 17% aloca sub 50 lei, 41% aloca intre 50-100 lei lunar, 20% intre 100-150 lei, iar 10.5% intre 150-200 lei. Un buget lunar peste 200 lei este alocat de 11.5% dintre respondenti.
Cand vine vorba de cat de des cumpara carti, procente aproape egale au indicat „cel putin o data pe luna” (41.5%) si „o data la 2-3 luni” (42.8). Restul cumpara mai rar sau imprumuta.
Sondajul a fost derulat pe un esantion de 1695 respondenti cu varste intre 18 si +65 ani, peste jumatate dintre ei avand intre 31-50 ani. 83% din participantii la sondaj locuiesc in mediul urban, in Romania, iar 75% dintre ei sunt femei.
„In fiecare an, pe 23 aprilie, in Romania este marcata atat „Ziua Bibliotecarului”, cat si „Ziua Internationala a Cartii si Drepturilor de Autor”, tocmai pentru a promova cititul, cultura si protejarea proprietatii intelectuale. Printre initiativele pe care le derulam la Libris anul acesta este un demers de a face publicul sa constientizeze si sa se raporteze la lectura ca la o activitate de ingrijire a propriei persoane. In acest context ne-am propus si sa identificam obiceiurile legate de lectura ale publicului care citeste, ce, cum si cand citesc si ce resurse financiare si de timp aloca cititului. Rezultatele sondajului ne arata ca lectura este perceputa de catre cititori in egala masura ca metoda de relaxare si ca sursa de informare si educare - majoritatea respondentilor, peste 90%, fiind de acord si ca lectura face parte din rutina pentru o stare de bine”, precizeaza Laura Teposu, CEO Libris.ro.
Cum alegem cartile: Starea emotionala influenteaza cel mai mult alegerea lecturilor
Cand vine vorba despre cum prefera sa citeasca, aproape 90% dintre respondenti au ales cartile tiparite, in timp ce restul prefera sau citeasca pe un dispozitiv electronic sau sa asculte audiobook-uri.
Intrebati cum aleg cartile pe care le citesc, respondentii au indicat mai multe criterii. Printre raspunsuri se numara „ma orientez catre recomandari” (55%), „rasfoiesc cartile inainte sa le cumpara” (49%), „aleg carti ale autorilor cititi” (48%) si „caut carti cu recenzii pozitive” (45%).
Cand vine vorba despre ce ii influenteaza cel mai mult in alegerea lecturilor, cei mai frecvent intalniti factori sunt: starea emotionala (82%), evenimentele din viata personala (47%) si obiectivele profesionale (38%).
Desi majoritatea (95,7%) prefera sa citeasca in romana, iar 41,8% marcheaza si limba engleza, 4,3% citesc doar in alta limba decat romana si engleza (franceza, maghiara, germana, italiana, spaniola etc). Printre alte limbi preferate am regasit coreeana, turca, finlandeza, albaneza sau rusa. O parte din respondenti si-au exprimat preferinta de a citi in limba in care a fost scrisa cartea.
De ce citim: Relaxare, informare si imbunatatirea starii emotionale - principalele motive
In ceea ce priveste motivele pentru care romanii citesc, acestea sunt relaxare (83%), informare si educatie (80%), imbunatatirea starii emotionale (59%), imbunatatirea vocabularului (50%) si cresterea empatiei si a intelegerii sociale (43%).
Daca o treime dintre respondenti citesc doar seara inainte de culcare, iar 15% doar in weekend-uri sau dimineata, 43% citesc oricand in timpul zilei cand prind un moment liber.
Intrebati cum gestioneaza distragerile, cum ar fi telefonul atunci cand citesc, cei mai multi spun ca accepta distragerile minore si le integreaza in experienta lecturii (41%), in timp ce 31% ignora telefonul sau alte dispozitive atunci cand citesc, iar pentru 15% distragerile raman o provocare. Cand vine vorba de gestionarea perioadelor aglomerate, 61% dintre respondenti accepta ca citesc mai putin in perioadele foarte aglomerate, 18% aleg sesiuni de lectura mai scurte, iar 10% prioritizeaza lectura indiferent de program sau asculta audiobook-uri.
Ce rol joaca lectura in rutina de self-care
Sub umbrela #Lectura, rutina mea de Self-Care, Libris a demarat la inceputul acestui an o campanie prin care isi propune sa sublinieze rolul pe care cartile il ocupa in viata cititorilor, fie ei pasionati ori la inceput de drum si, totodata, sa incurajeze publicul sa integreze lectura in activitatile zilnice de grija de sine.
Daca pentru 20% dintre respondenti, cititul este principala activitate ca grija de sine si pentru 60% este una dintre activitatile nelipsite din rutina de self-care, pentru 19% lectura nu face parte din ritualul de self-care.
Potriviti sondajului Libris, 78% considera ca lectura este importanta si includ activ cititul in obiceiurile zilnice.
14% dintre cei intervievati citesc un singur gen literar, majoritatea beletristica, in timp ce 86% dintre respondenti citesc mai multe genuri literare: beletristica, dezvoltare personala si psihologie, biografii, istorie/stiinte umaniste, spiritualitate, sanatate.
Intrebati cum se organizeaza ca sa-si faca timp pentru lectura, 68% dintre respondenti au declarat ca nu fac nimic in mod deosebit si citesc cand si daca au timp, iar 32% apeleaza la diferite strategii, precum stabilirea obiectivelor clare de lectura, monitorizarea numarului de carti citite prin intermediul aplicatiilor specifice, iar altii se asigura ca au mereu o carte la ei sau la indemana pentru pauzele prevazute si neprevazute. Unii au strategii mai atipice, precum chiulitul de la cursuri pentru a citi, iar altii aleg audiobookurile atunci cand desfasoara activitati fizice (in interior sau in aer liber).
In ceea ce priveste ritualurile de lectura, 59.5% au declarat ca nu au un ritual specific, in timp ce 40.5% asociaza lecturii un spatiu confortabil, o cafea, un desert, o anumita ora din zi, chiar si un playlist potrivit cartii alese.
Daca 25% nu renunta atunci cand nu le place o carte si o citesc pana la capat, 16% o abandoneaza dupa primele pagini, iar 59% renunta pentru moment, dar isi propun sa revina asupra ei.
Librariile online sunt prima alegere atunci cand vine vorba de achizitia de carte (87%), urmate de librariile fizice (66%), anticariate (36%) , edituri (19%) si hipermarketuri (14%).
1 din 4 cititori apeleaza si la biblioteci si prieteni pentru imprumuturi, iar 1 din 5 consuma carte si in format audio.
*Sondaj derulat online, la nivel national, in perioada 1 februarie - 15 aprilie 2024, pe un esantion de 1695 romani cu varste intre 18-65+, categoria de varsta predominanta fiind 31-40 ani (32%), urmata de 41-50 ani (23%), 18-24 ani (21%), 25-30 ani (15%), 51-65+ (9%) 83% din respondenti locuiesc in mediul urban, in Romania, in timp ce 5% locuiesc in strainatate. 75% dintre respondenti sunt femei, iar 80% cumpara carti cel putin o data la 2-3 luni.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu