Libris.ro: Tinerii citesc dragostea, in romana si in engleza, inspirati de trendurile online. 8 din 10 carti alese de generatia Z sunt povesti de dragoste
Platformele de social media transforma radical felul in care tinerii aleg ce sa citeasca. Fenomenul BookTok, care domina TikTok-ul cu recomandari literare virale, a redefinit bestseller-urile ultimilor ani, iar datele Libris, librarie de referinta pe piata din Romania, confirma aceasta tendinta: tinerii citesc carti de dragoste, in romana sau engleza, inspirati de trendurile online.
Potrivit datelor Libris, categoria Young
Adult a crescut cu aproape 20% fata de anul trecut, la fel ca si cartile
in limba engleza, iar romance-ul domina topurile– 80% dintre cele mai vandute carti
in limba engleza sunt povesti de dragoste. Totodata, romantasy –
combinatia dintre fantasy si romance – este noul fenomen care face furori
printre cititorii din generatia Z, fiind puternic sustinut de viralitatea pe
TikTok.
Acest trend se reflecta si in vanzari, aproape 1
din 3 carti romance din segmentul Young Adult are un subiect
la intersectia dintre fantastic si romantic, cu personaje din lumi temeinic
construite, infuzate de magie si sisteme politice distopice.
TikTok seteaza trendurile. 7 din 10 carti in limba
engleza sunt propulsate de BookTok.
Retelele sociale continua sa influenteze puternic
alegerile de lectura, iar BookTok a devenit unul dintre cei mai importanti
factori in popularizarea anumitor titluri. Peste 70% dintre cele mai vandute
100 de carti in limba engleza pe Libris.ro sunt populare si datorita BookTok,
semn ca recomandarile virale si comunitatea activa de cititori de pe TikTok au
un impact direct asupra pietei de carte. Serii precum “A fost odata o inima franta”
- Stephanie Garber
sau “Twisted”- Ana Huang au devenit adevarate fenomene literare,
impulsionate de comunitatile online. Hashtagurile asociate genului “romance”,
“fantasy” si "romantasy" strang miliarde de vizualizari, iar
recenziile emotionale ale cititorilor contribuie la cresterea vanzarilor.
„Observam o schimbare semnificativa in
comportamentul de lectura al tinerilor- inspiratia vine din social media, iar
alegerile lor literare sunt puternic influentate de trendurile virale. Young
Adult si romance-ul au crescut peste medie, ceea ce arata ca, indiferent de
format, povestile de dragoste continua sa captiveze generatiile. Si, desi
BookTok prioritizeaza, poate, popularitatea in detrimentul complexitatii
literare, platformele sociale reusesc sa aduca noi generatii de cititori mai
aproape de carti. Un exemplu surprinzator este revenirea in trend a clasicului
“Nopti albe” de Dostoievski, care a devenit bestseller in randul tinerilor dupa
ce s-a viralizat pe TikTok . Si “Nopti albe” nu este singurul titlu clasic
ajuns in topuri datorita Tik-tok, “De Veghe in lanul de secara”, plasandu-se pe
primul loc in topul Young Adult in 2024”, spune Loredana Tudor,
Marketing Manager Libris.
“Romantasy”, fenomenul care face furori printre
cititorii din generatia Z
Conform celebrului raport VML Intelligence “The
Future 100: 2025”, genul romantasy continua sa se reinventeze,
atragand cititori din medii diverse si oferind noi perspective asupra iubirii.
In Statele Unite, vanzarile de carti din categoria
romance au atins 39 de milioane de exemplare in 2023, aproape dublandu-se fata
de 2020. Specialistii considera ca BookTok joaca un rol foarte important in
aceasta ascensiune, prin popularizarea unor subgenuri precum romantasy si
romance contemporan, si transformarea povestilor de dragoste in adevarate
fenomene literare globale.
De asemenea, noile generatii cauta in literatura
nu doar escapism, ci si modele de relatii care reflecta realitatile lor emotionale
si sociale. Conform psihologului comportamental Jo Hemmings, „aceste fantezii raspund
unor nevoi emotionale profunde, reflectand o lume aflata in schimbare si o
recalibrare a modului in care este perceputa si traita intimitatea.”
“Aceasta tendinta demonstreaza ca, desi online-ul redefineste
modul in care consumam continut, dorinta de a descoperi povesti de dragoste
intense si captivante este la apogeu. Desigur, BookTok nu doar seteaza
trenduri, ci poate si transforma cititul intr-o competitie: cat de multe
titluri citesti, cat de repede, cat de impresionant arata lista de pe
Goodreads. Si asa pot ajunge in top carti scurte, usor de parcurs in locul unor
opere mai complexe”, adauga
Loredana Tudor.
Titlurile care devin virale pe retelele sociale,
primele adaugate in cosul de cumparaturi. Cartile in engleza, tot mai cautate:
+20% crestere.
Curiozitatea si nerabdarea ii determina pe tineri
sa aleaga din ce in ce mai des carti in limba engleza, mai ales in cazul
volumelor care nu au fost inca traduse. De asemenea, adaptarile cinematografice
joaca un rol important in deciziile lor de lectura, aducand in prim plan
titluri care devin rapid fenomene literare.
Odata cu dinamica cererii, categoria “Carte in
Engleza” a crescut constant pe Libris in ultimii ani, iar in prezent pe site
sunt listate aproape 755.000 de titluri in limba engleza. Stocurile locale de
carte in limba engleza au fost extinse anul trecut pentru a acoperi interesul
crescut al tinerilor cititori.
“Tinerii nu mai percep limba ca pe o bariera si,
odata ce descopera o serie care ii captiveaza, sunt nerabdatori si curiosi,
aleg sa continue lectura direct in engleza, fara a mai astepta traducerea.
Tinem cont de aceasta tendinta si continuam sa extindem permanent oferta de
carte in limba engleza si sa optimizam disponibilitatea titlurilor, mentinand
ritmul accelerat de crestere pe acest segment”, mai spune Loredana Tudor.
Despre Libris
Afacere 100% romaneasca, Libris a intrat pe piata
de carte in 1991, cu libraria St. O. Iosif din Brasov. In 2009, apare Libris.ro
care, in 15 ani de existenta in online, a devenit nume de referinta pe
segmentul de librarii in Romania.
In toti acesti ani, Libris si-a asumat activ un
rol de sustinator al lecturii si a derulat campanii numeroase in acest sens.
Din 2019, Libris a demarat proiectul CarteTeca, prin care isi propune sa-i
atraga pe copii si adolescenti catre lectura, oferind acces la volume noi si
actuale bibliotecilor scolare. Anual zeci de biblioteci primesc, in urma unui
concurs de proiecte de incurajare a lecturii, volumele cele mai dorite de
copii, precum si titluri necesare incluse in bibliografie, astfel incat cei
mici sa poata descoperi cititul prin carti noi, colorate si atractive.
0 comentarii:
Trimiteți un comentariu